Yerli lokomotif Eskişehir-5000’in testleri başarıyla devam ediyor

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, yerli ve ulusal elektrikli ana sınır lokomotifi ESKİŞEHİR-5000 Projesi’ne ait yazılı açıklama yaptı.

Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii AŞ (TÜRASAŞ) tarafından üretilen Türkiye’nin birinci yerli ve ulusal elektrikli ana sınır lokomotifi ESKİŞEHİR-5000 Projesi’nde test sürecinin devam ettiğini belirten Uraloğlu, “Yerli ve ulusal imkanlarla geliştirdiğimiz lokomotifimizin yol testlerine Ekim 2024 prestijiyle TCDD Hasan Bey Depo Alanı’nda başladık. Lokomotifimiz bu testlerde saatte 140 kilometre sürate ulaşarak büyük bir eşiği aştı. Eylül 2025’te lokomotifimizi raylara indirmeyi planlıyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.

“YERLİLİK ORANI YÜZDE 80’E ULAŞACAK”

Uraloğlu, TÜRASAŞ’ın Eskişehir fabrikasında geliştirilen 5 megavat gücündeki lokomotifin hem yük hem de yolcu nakliyatı yapabileceğini ve Avrupa Birliği Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik Sertifikası’na sahip olacağını aktardı.

Türk mühendisliğiyle tasarlanan ESKİŞEHİR-5000 Projesi’nde 115 yerli firma ile işbirliği yaparak yüzde 65 yerlilik oranına ulaştıklarını bildiren Uraloğlu, açıklamasını şöyle sürdürdü:

“Seri üretimde bu oran yüzde 80’e ulaşacak. Bu sayede demir yolu kesimindeki dışa bağımlılığın önüne geçeceğiz. ESKİŞEHİR-5000 Projesi birçok birincisi barındırıyor. Lokomotifin cer motorları, her biri 1280 kilovat gücünde olup Türkiye’de bugüne kadar tasarlanan en yüksek güçlü cer motorlarıdır. Ayrıyeten, 2,5 megavat gücündeki cer konvertörleri de ülkemizde tasarlanan en güçlü yüksek tansiyon cer konvertörleridir. Ana çizgi lokomotifler için birinci kere araç gövdesi, boji ve tren denetim idare sistemi de büsbütün yerli dizaynla üretildi. ESKİŞEHİR-5000 ile elde ettiğimiz bilgi birikimi, öbür projelerimizde de kullanılacak. Bundan sonra gereksinime uygun lokomotiflerin üretiminde yurt dışına bağımlılık kalkacak ve ihracat imkanlarına kavuşacağız.”

“ORTAK ÇALIŞMAYLA YÜRÜTÜLÜYOR”

Uraloğlu, ESKİŞEHİR-5000 Projesi’nin Türkiye’deki üniversiteler ve sanayi kuruluşlarının ortak çalışmasıyla yürütüldüğünü tabir etti.

Projenin, üniversite ve sanayi işbirliğinin en hoş örneklerinden biri olduğuna dikkati çeken Uraloğlu, şunları kaydetti:

“TÜRASAŞ, TÜBİTAK Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü, ASELSAN ve İstanbul Teknik Üniversitesi üzere değerli paydaşlar bu projede yer aldı. Türkiye’nin raylı sistemlerdeki yerlilik oranını artırmak ismine değerli bir dönüm noktası yaşanıyor. Proje kapsamında TCDD Nakliyat AŞ’ye teslim edilecek 95 ESKİŞEHİR-5000 lokomotifin seri üretimi süratle devam ediliyor. ESKİŞEHİR-5000 lokomotif için geliştirilen tüm ana bileşenler, farklı birer eser olarak ihraç edilebilir kritik teknolojiye sahip eserlerdir. Bu eserler, TCDD Nakliyat AŞ bünyesindeki mevcut lokomotiflerde de hem yedek modül olarak hem de modernizasyon için kullanılabilecek.”

KAYNAK: AA

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir