Sosyal medyaya mercek: AB Dijital Hizmetler Yasası yürürlüğe girdi

Avrupa Birliği’nin sanal dünyayı büyük ölçüde etkileyecek “Dijital Hizmetler Yasası (DSA)” yürürlüğe girdi. Yasa kapsamında Google, Facebook, TikTok üzere toplumsal medya platformları ile AB’de faaliyet gösteren büyük teknoloji şirketleri yayınladıkları içerikleri bugün prestijiyle sıkı bir formda denetleyecek.

Kullanıcıları çevrimiçi ortamda inançta tutmak için oluşturulan yasa ile nefret söylemi, soykırım üzere hizmet koşullarını ihlal eden ziyanlı içeriklerin yayılması engellenecek. Yeni düzenleme, AB vatandaşlarının dijital platformlarda mahremiyet ve söz özgürlüğü üzere temel haklarının korunmasını sağlayacak. Kurallara uymayan platformlar ise global gelirlerinin yüzde 6’sına varan milyarlarca dolarlık para cezasıyla karşı karşıya kalacak ya da AB’deki faaliyetleri sonlandırılacak.

ETKİLENEN PLATFORMLAR

Dijital Hizmetler Yasası, Facebook, TikTok, X (eski Twitter), YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest ve Snapchat toplumsal medya platformları ile AliExpress, Amazon, Apple AppStore, Bing, Booking.com, Google Play, Google Maps, Google, Wikipedia ve Zalando teknoloji şirketlerini kapsamına alıyor.

AB’de dijital hizmetler sağlayan rastgele bir işletme DSA’ya uymak zorunda olacak. Fakat küçük şirketlerin 45 milyondan fazla kullanıcısı olan geniş kapsamlı platformlara nazaran daha az yükümlülüğü bulunacak.

YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER

Yasa kapsamındaki yeni düzenleme ile kullanıcılar yasadışı online içerikleri ve tehlikeli eserleri bildirecek/işaretleyecek ve şirketler bunları süratli ve tarafsız bir halde yayından kaldıracak. Facebook ve Instagram, mevcut içerik raporlama araçlarına erişimi kolaylaştırma kararı alırken, Amazon ise kuşkulu eserlerin bildirilmesi için yeni bir kanal açtı. Çinli toplumsal medya platformu TikTok da kullanıcıların ziyanlı görüntüleri bildirmeleri için platforma yeni bir seçenek ekleyerek bu raporları inceleyecek yeni bir uzman grup kurdu. Facebook, Instagram, TikTok ve Snapchat kullanıcılara profillerine uygun “içerik önerilerini” kapatma seçeneği de tanıdı.
Yeni yasa ile Google ve gibisi platformların içeriklerini yayından kaldırma münasebetleri konusunda daha fazla bilgi sağlaması gerekiyor. Bu kapsamda içeriklerin denetlemesine ait daha fazla “görünürlük” sağlayacak olan Google, kullanıcıların şirketle irtibat kurması için yeni seçenekler de ekledi.

DSA ayrıyeten reklamlar aracılığıyla çocuklar üzere hassas kategorideki kullanıcıların amaç alınmasının da önüne geçiyor. Bu nedenle Snapchat ve TikTok üzere toplumsal medya platformları, kelam konusu kullanıcıların reklamlarla amaç alınmasını engelleyecek düzenlemeler getirdi.

KÜRESEL ETKİSİ

Wikipedia, kuşkulu kullanıcılar ve içerikler hakkında daha fazla bilgi sağlamak için birtakım siyasetlerinde ve kullanım şartlarında değişiklik yapacağını açıkladı. Platformun bağlı olduğu Wikimedia Foundation, bu değişikliklerin Avrupa ile hudutlu kalmayacağını, global çapta uygulanacağını duyurdu. Snapchat ise yasa dışı içeriğin yahut kuralları ihlal eden hesapların bildirilmesine yönelik yeni raporlama ve itiraz sürecinin, önümüzdeki aylarda birinci olarak AB’de, daha sonra ise global çapta uygulamaya konulacağını belirtti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir